Efter århundradets sommar hälsas Kadenz-vännerna välkomna
tillbaka till en givande läshöst. Redaktionen har som
synes inte tillbringat hela tiden i hängmattan, på
badstranden eller i segelkanoten. Därför kan häfte 3/2002
presentera en varierad bukett artiklar som förhoppningsvis
skall öka våra läsares kunskaper på åtminstone något
område och även bereda er en smula nöje. Till det senare
hör Christer Claus´ artikel "Regalism och Templarism", där
han elegant och spirituellt driver med vissa sidor inom
ordensväsendet. Den läsare som saknar självironi,
självkritik och humor bör hoppa över detta bidrag; det
skulle kunna vålla ett lätt förhöjt blodtryck.
Björn Helgesson diskuterar under FRIA ORD olika slags
lojalitet, frimureriets hemlighetsmakeri och rädsla för
kritik. Kom gärna med ett genmäle eller ett kompletterande
instämmande i nästa nummer. I övrigt innehåller detta
häfte av Kadenz artiklar om de mest skiftande ämnen; här
följer ett urval:
– En ny opera, som bygger på Dostojevskijs roman
Idioten
– Strindbergs och Swedenborgs livskriser
– Karl XII, som akademiledamoten m.m. Anders Fryxell
såg honom
– Kompositören Sjostakovitjs integritet
– "Allsmäktig" och "Väldig" i Gamla Testamentet
– Hitlers sista sekreterare
Jag vill också särskilt lyfta fram den stående
avdelningen KOSMOS, där Fredrik Wulz m.fl. öppnar fönstret
mot bl.a. den masoniska världen utanför Sverige.
Just nu läser jag en aktuell och angelägen pocketbok av
Karen Armstrong: Kampen för Gud. Fundamentalism inom
judendom, kristendom och islam. På sidan 80 hittar jag ett
citat värt att begrunda:
För filosofen Mir Dimad och hans lärjunge mulla Sadra
kunde sann kunskap aldrig vara en fråga om intellektuell
likriktning. Ingen religiös auktoritet, om än aldrig så
vis eller aktad, kunde hävda att han hade monopol på
sanningen.
Dem hade jag gärna velat träffa.
Folke Freund
[email protected] |